torsdag 13 juni 2013

Filmanalys av "historiska" filmer.

I´m Back! Efter en tids sjukdom är jag igång igen. Det är förståss ett lov som börjar nu så inläggen kommer inte att komma så tätt nu heller. Beroende på sommarvädret...

En övning som går ut på att analysera spelfilmer med historiskt tema kan ge kunskaper på flera plan:
  1. Faktasök
  2. Källvärdering,-kritik
  3. Vinkling
  4. Perspektiv
  5. Slutsatser
  6. Reflektion
  7. Framställning

Vi får ta exempel för att klargöra hur.

Först ser eleven eller en grupp av elever en film. (Se förslag nedan.)
Sedan diskuterar de och besvarar följande frågor:
  • Vilket är filmens tema?( Vad skildrar den för historiskt skeende.)
  • Vad är historiskt riktigt? Felaktigt? Delvis riktigt? (Elevens källor redovisas.)
  • Det som inte är historiskt riktigt- är det p.g.a felaktiga källor eller har det ett syfte? För skildringens kryddning eller för att visa ett budskap?
  • Har filmen ett budskap och i så fall vilket?
  • Tar filmen ställning för en sida före en annan?
  • Finns det förtydligande scener i filmen för att man ska uppleva filmen på ett speciellt sätt?
  • Dra slutsatser om filmens innehåll.
  • Dra slutsatser om filmens sätt att skildra sitt innehåll.
  • Dra slutsatser om filmens historiska riktighet. Finns det några syften med om den inte är historiskt korrekt.
  • Reflektera över varför filmen är gjord och hur den är gjord.
Tänk sedan igenom redovisningen så att den blir kort och konkret samt vilka hjälpmedel som ska användas.

Filmförslag( Ett litet axplock):
  1. Kingdom of heaven.
  2. Troja
  3. Alexander
  4. 300
  5. Ben Hur
  6. Arn
  7. Gladiator
  8. Elizabeth-The golden age
  9. 1492
  10. Operation Valkyria
  11. Schindlers list
  12. Flamman och citronen
  13. Max Manus
  14. Che
  15. The New World
  16. Flags of our Fathers
  17. Letters from Iwo Jima
  18. Lincoln
  19. Stalingrad
  20. A royal affair

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar