En övning som går ut på att analysera spelfilmer med historiskt tema kan ge kunskaper på flera plan:
- Faktasök
- Källvärdering,-kritik
- Vinkling
- Perspektiv
- Slutsatser
- Reflektion
- Framställning
Först ser eleven eller en grupp av elever en film. (Se förslag nedan.)
Sedan diskuterar de och besvarar följande frågor:
- Vilket är filmens tema?( Vad skildrar den för historiskt skeende.)
- Vad är historiskt riktigt? Felaktigt? Delvis riktigt? (Elevens källor redovisas.)
- Det som inte är historiskt riktigt- är det p.g.a felaktiga källor eller har det ett syfte? För skildringens kryddning eller för att visa ett budskap?
- Har filmen ett budskap och i så fall vilket?
- Tar filmen ställning för en sida före en annan?
- Finns det förtydligande scener i filmen för att man ska uppleva filmen på ett speciellt sätt?
- Dra slutsatser om filmens innehåll.
- Dra slutsatser om filmens sätt att skildra sitt innehåll.
- Dra slutsatser om filmens historiska riktighet. Finns det några syften med om den inte är historiskt korrekt.
- Reflektera över varför filmen är gjord och hur den är gjord.
Filmförslag( Ett litet axplock):
- Kingdom of heaven.
- Troja
- Alexander
- 300
- Ben Hur
- Arn
- Gladiator
- Elizabeth-The golden age
- 1492
- Operation Valkyria
- Schindlers list
- Flamman och citronen
- Max Manus
- Che
- The New World
- Flags of our Fathers
- Letters from Iwo Jima
- Lincoln
- Stalingrad
- A royal affair
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar