Skolan befinner sig idag i ett allt brutalare marknadsstyrt samhälle. I Helsingborg hoppas politikerna på att konkurrensen ska garantera kvalitet. Det absurda är att vi inte har en köp och sälj marknad eftersom verksamheten är skattefinansierad utan allt baseras på elevpengen. Och den är inte kvalitetsstyrd utan beslutad utifrån ekonomi. Kostnadseffektiv säger ekonomen, utslitande säger pedagogen. Det är inte ett fysiskt slit utan mentalt slit. Alla vet detta som jobbar med människor!
Skolan måste inkassera elevpengar för att kunna bedriva undervisning. Vi måste rekrytera elever till vår skola. Med kvalitet, skulle man kunna tänka, i form av bra lokaler, läromedel och hög lärartäthet. Istället bedrivs reklamkampanjer med annonser, logotyper och utdelandet av elevdatorer.
Datorer kan vara ett utmärkt pedagogiskt verktyg. För faktasök finns ju allt på nätet. Man skulle snabbt kunna komma från research till analys och problemlösning. Då måste det finnas en strategi för detta.
Att implementera eller inte implementera, är frågan.
Om elevdatorn är en pryl för att locka elever till den egna skolan behöver man bara dela ut den och hoppas på att den används.
Om den är ett pedagogiskt verktyg måste man göra så att eleven upplever den som det. Den måste systematiskt användas i undervisningen. Då, först då, kommer eleverna att ha den med sig. Det är säkert lärare som fortfarande lånar ut pennor till curlade elever. Att låna ut datorer blir betydligt besvärligare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar