Lärande förutsätter tid, fördjupning, kommunicering, analys och tillämpning. Reproduktion är något annat. Man kan lära sig minnas saker på olika sätt; rabblande, repetition osv.
Att lägga upp en kurs på 50 poäng; 50 timmar som ska innehålla hela världshistorien och dessutom med fördjupning på modern historia motverkar lärande!
Första terminenes försök att hålla en sådan kurs stupar på att man har ambitionen att lära ut något annat än ytfakta! Att göra en fördjupning i t.ex. upptäckten av Amerika som varande en historisk milstolpe, gör att man får stressa för att överhuvudtaget hinna kursen.
Jag menar alltså att kursupplägget inte bara är dåligt utan motverkar lärande. Reflektion, diskussion analys osv. tar tid men är grundläggande för att förstå något och ge grund för högre betyg.
Det finns ju dock de som tänker att vad ska de där på yrkesgymnasiet kunna något i historia för...de ska ju bara hamra och skruva. Vårt samhället bygger på att alla medborgare deltar i demokratin. Demokrati förutsätter kunnande.
Vad göra? Antingen förlängs kursen eller så får man skriva om den utan en kronologisk ambition. Utgå från nuet och rikta tematiska backspeglar mot dåtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar