I ett klassrum någonstans i Sverige i en skola där jag jobbar.
Läraren frågar: Hur får du reda på saker? Eleven: Jag googlar.
Läraren: Varför använder du inte läroboken? Eleven: Jag googlar.
Läraren: Varför använder du inte biblioteksböckerna? Eleven: Jag googlar.
Läraren: Varför använder du inte onlineboken varifrån frågorna är hämtade? Eleven: Jag googlar.
Läraren: Du har ju ingen dator att googla på? Eleven: Jag googlar på mobilen.
Ett nytt tidevarv har inträtt. Under antiken sökte man orakelsvar. Idag söker man googelsvar.
Hur hamnade vi här, i googlens tid?
Skolan är en del av samhället och därute, bortanför Sundbyberg, är det en konsumtionskultur som råder. Om man då kan få hjälp med allt från receptförslag till ordförklaringar, varför skulle man då inte googla? Enkelt och lättillgängligt.
I skolan har vi ju sett det som en del av en lärmetod att just söka kunskap. I samarbete med läraren och på uppdrag av kursplanen söker vi kunskap. I ett samspel, en dialog. Det var förr lite krångligt och krävde lite hantverk. Så inte idag.
Då var det enklaste faktasvaret lite bökigt att hitta. Så inte idag.
Va bra!
Om det är enkelt att hitta fakta kan vi koncentrera oss på den verkliga kunskapen som ger förståelse och en färdighet att dra egna slutsatser.
Men då måste vi ge eleven andra uppdrag än förr.
Typfall:
Läraren: Ta reda på hur de brittiska och franska regeringarna resonerade och agerade när Polen blev angripet av Nazityskland och Sovjet. De hade ju en pakt med Polen.
Eleven: De gick inte att hitta.
Läraren: Hur gjorde du?
Eleven: Jag googlade.
Läraren: Vad googlade du?
Eleven: Hur resonerade och agerade de brittiska osv. Det du sa!
Det krävs ett nytt ämne i skolan: Googelkunskap. Eleverna förväntar sig att få svar oavsett vilken fråga man ställer. Får man inget svar så finns det inget svar!
Vi måste alltså lära ut hur man googlar. Vad man ska söka på om frågan är mer komplicerad än en ren fakta upplysning.
Man måste fundera ut vad man behöver veta för att lösa uppgiften och vilka sökord man kan använda för att få underlag för sin slutsats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar